Allesovercontentmanagement.nl

Alles over contentstrategie, contentarchitectuur, content governance en content management

Nederlandse werknemer verdrinkt in informatie

Nederlandse werknemers hebben moeite met de hoeveelheid informatie uit verschillende bronnen die zij dagelijks ontvangen. Dit kost organisaties jaarlijks € 1.853,- per werknemer.

Dit blijkt  uit onderzoek van One Poll in opdracht van Mindjet. Aan dit internationale onderzoek deden 200 Nederlandse werknemers mee. Werknemers hebben grote moeite om orde aan te brengen in de enorme informatiestroom en om hoofdzaak van bijzaak te scheiden. Opvallend is dat er maar een kleine hoeveelheid informatie nodig is om werknemers het gevoel te geven dat zij niet goed zijn uitgerust zijn om de informatiestroom de baas te kunnen. Het is de hoeveelheid aan verschillende bronnen die het probleem veroorzaakt.

De gemiddelde werknemer besteedt gemiddeld meer dan 25 minuten per dag aan het zoeken naar informatie die zij al wel eerder hebben gezien, maar die ze niet kunnen vinden. Dat is per jaar twee werkweken. Dit heeft een negatieve invloed op de bedrijfsresultaten en de werknemerstevredenheid.

Meer dan de helft (57 procent) van de werknemers geeft aan dat de hoeveelheid informatie hun werk negatief beïnvloedt. Medewerkers ontvangen gemiddeld e-mails 33 per dag, waarvan een vijfde niet wordt gelezen. Zij wonen één vergadering bij op een gemiddelde kantoordag en voeren zes telefoongesprekken of conference calls per dag. Ondanks de social media hype zit slechts 53 procent van de respondenten op sociale netwerken gedurende een gemiddelde werkdag.

Vele informatiebronnen

Typisch is de uitkomst dat er niet veel voor nodig is om mensen gevoel te geven dat zij verdrinken in informatie. Het is de grote verscheidenheid aan informatiebronnen die moedeloos stemt. “We krijgen informatie uit een enorme verscheidenheid van bronnen en soms tegelijkertijd”, aldus neurobioloog Mo Costandi. “De hersenen zijn echter niet goed in multitasking. Wanneer we te maken hebben met e-mails, documenten, meetings, tweets en telefoongesprekken kan het heel moeilijk zijn al deze informatie te verwerken. Het visualiseren van informatie helpt ons het grotere plaatje te zien en relaties beter te begrijpen, maar de manier waarop we werken stelt ons meestal niet in staat dit te doen. Hierdoor voelen we ons overbelast en worstelen we om informatie te begrijpen en verwerken. We zullen in de toekomst steeds meer informatie ontvangen van meer bronnen en daarom dienen we beter te worden in het beheren daarvan. Technologie kan daarbij helpen, als je het op de juiste manier inzet.”

“It’s not Information Overload, it’s Filture failure”

Dit soort onderzoeken zijn zeker nuttig en waar, maar de oplossing zit niet in het terugdringen van de hoeveelheid informatie of het aantal bronnen. Zelfs niet in het anders presenteren van de informatie (Mindjet is leverancier van een mindmap-tool). Clay Shirky heeft dit wat mij betreft heel duidelijk gemaakt met zijn uitspraak: “It’s not Information Overload, it’s Filture failure”, waarover ik al schreef in een eerder artikel.

Over Erik M. Hartman

Things I'd like to share on content management, content strategy, content architecture and content governance.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 2 december 2011 door in Onderzoek en getagd als .
Een initiatief van

Dé specialist in
content management

advies • training • publicaties • evenementen

Telingstraat 2
3512 GV Utrecht
(030) 877 35 60

Handboek Contentstrategie

Ontwikkel zelf een contentstrategie met het Handboek Contentstrategie. Boordevol praktische richtlijnen, best practices en trends en inzichten van internationale experts. Bestel het Handboek Contentstrategie

HartmanGIDS

HartmanGIDS WCM 2014
CMS, Search en Analytics

Onmisbaar instrument voor CMS-selecties, met een overzicht van 30 tools voor web content management, search en analytics.



Bestel de HartmanGIDS!
Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 1.340 andere volgers

%d bloggers op de volgende wijze: