Allesovercontentmanagement.nl

Alles over contentstrategie, contentarchitectuur, content governance en content management

The Forrester Wave: Web Analytics Q2 2014

Forrester bracht op 13 mei het nieuwste overzicht van web analytics tools uit, de Forrester Wave Web Analytics. Forrester ziet een volwassen markt van analytics tool die een wezenlijke bijdrage leveren aan de digitale strategie van organisaties.

Organisaties willen hun online doelgroepen beter, eerder en via alle kanalen en media herkennen om zo een bestendige relatie op te bouwen met hun  bezoekers. Web analytics speelt een essentiële rol in de realisatie van die digitale strategie, vooral omdat leveranciers flink hebben geïnvesteerd om de digitale consument bij te blijven in zijn online gedrag.

Forrester Wave Analytics 2014 Q2

Naar een hoger niveau: gedrag voorspellen en mobiel

De meeste web analytics tools zijn al behoorlijk volwassen en compleet. De verschillen zitten hem tegenwoordig in de meer geavanceerde functionaliteiten, zoals het ‘real-time’ voorspellen van bezoekersgedrag (predictive analytics), ondersteuning van mobiele apps en de aansluiting op partnerprogramma’s. Met name de leiders in deze nieuwe Forrester Wave hebben hun best gedaan om rapportages aan te bieden die business-professionals zelf kunnen samenstellen en die aansluiten op hun behoefte. Web analytics is daarmee niet langer voorbehouden aan IT’ers en wiskundig behepte analisten.

Balans tussen alles weten en bescherming van privacy

Er is een spanningsveld tussen het alles (willen) weten en de bescherming van de privacy van de bezoekers. De wetgeving in de EU is strenger dan die in de Verenigde Staten, het thuisland van de meeste leveranciers in deze Wave. Maar men begrijpt ook wel dat organisaties huiverig zijn om de wet te overtreden of negatief in het nieuws te verschijnen. Sommige leveranciers helpen hun klanten dan ook bij het vinden van de juiste balans en bieden de mogelijkheid om bepaalde functionaliteiten uit te schakelen of aan te passen.

Leiders, sterke presteerders en uitdagers

Forrester heeft 75 criteria, verdeeld in de groepen ‘functionaliteit’, ‘strategie’ en ‘marktaanwezigheid’, opgesteld om de web analytics tools te evalueren. Hieruit zijn zes leveranciers naar boven gekomen: SAS Institute, Google, AT Internet, Webtrends, IBM en Adobe.

Adobe heeft begin dit jaar haar analytics-producten geïntegreerd in Adobe Marketing Cloud en dat heeft in elk geval zijn vruchten afgeworpen bij Forrester. De analisten hebben de koppositie in de Wave toegekend aan Adobe en daar zijn ze bij Adobe natuurlijk erg blij mee.

IBM, Webtrends en nieuwkomer AT Internet volgen Adobe op de voet, maar hebben niet (nog) zo’n uitgebreide en geïntegreerde oplossing als Adobe. Forrester hierover: “Adobe has packaged web analytics into a broader digital analytics offering that is a constituent of a broader digital marketing ecosystem.”

Forrester vindt Google Premium (dus niet de gratis tool die de meeste organisaties gebruiken) een sterk presterende tool met vele mogelijkheden. SAS Institute wordt vooral gezien als een uitdager in deze markt.

Lees het verslag van de Forrester Wave Web Analytics Q2 2014

Koop het uitgebreide Forrester-rapport ($ 2.495,-)

Meer web analytics tools zijn te vinden op HartmanGIDS.nl

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Informatie

Dit bericht was geplaatst op 15 mei 2014 door in Toolreview en getagd als , , , .
Een initiatief van

Dé specialist in
content management

advies • training • publicaties • evenementen

Telingstraat 2
3512 GV Utrecht
(030) 877 35 60

Handboek Contentstrategie

Ontwikkel zelf een contentstrategie met het Handboek Contentstrategie. Boordevol praktische richtlijnen, best practices en trends en inzichten van internationale experts. Bestel het Handboek Contentstrategie

HartmanGIDS

HartmanGIDS WCM 2014
CMS, Search en Analytics

Onmisbaar instrument voor CMS-selecties, met een overzicht van 30 tools voor web content management, search en analytics.



Bestel de HartmanGIDS!

HartmanEVENT 2014

Kom naar het HartmanEVENT op 9 en 10 oktober.

Schrijf vóór 13 september in en ontvang 100 euro vroegboekkorting!

www.hartmanevent.nl

Trainingen 2014

In november 2014 geven we weer diverse trainingen met open inschrijving.
Wij verzorgen ook
in-company trainingen.

Bekijk het trainingenoverzicht
Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 1.187 andere volgers

%d bloggers like this: